2 trends
- Sample live blogging post
- Alleen internetabonnementen op telefoon
Scenario 1:
Ik kijk om me heen en zie in alle telefoniewinkels op de ramen staan: Nu 9,95 per maand voor onbeperkt internet. Eerst dacht ik, dit is een grap, maar nee, het is zo simpel en goedkoop dat het erg aantrekkelijk is voor de consument. Iedereen is tegenwoordig constant bezig met pingen of whats’ap, en het bellen of sms’en komt bijna niet meer aan bod. De wereld is aan het veranderen. Iedereen is constant bezig met internet. Social media is in opkomst. Bloggen, Twitteren en facebook. Ik kijk op mijn twitter-account en zie meteen wat het nieuws is in de wereld. Ik hoef de krant niet open te slaan, want ik krijg de headlines binnen op mijn telefoon. Ik vind dit erg fijn, zo kan ik heel snel zien wat er in de wereld gaande is. Door dit snelle twitter verkeer kan ik overal het laatste nieuws snel lezen wat ik erg fijn vindt. Is er iets erg gebeurd in de wereld, kan ik meteen reageren en weten mensen wat ik vindt van de situatie.
Scenario 2:
Ik reed vandaag naar huis vanuit school, en ik zag vandaag iets gebeuren: Een scooter reed tegen een auto aan en ze begonnen te vechten. Dit twitterde ik meteen en kreeg van een aantal mensen reactie. Ik vindt het fijn dat de mensen mij volgen, ze kunnen reageren en dan weet ik wat de mensen vinden van de dingen die ik post op mijn account. Ik heb nog niet veel volgers, dit komt doordat de meeste mensen nog niet constant internetten, maar ook nog bezig zijn met sms’en. Het is steeds groter aan het worden dat de mensen alleen nog maar een internetabonnement hebben, waardoor ik in korte tijd meer volgers zal hebben zodat iedereen mijn nieuws meteen kan lezen. Zo kan ik binnenkort erg actief zijn op internet. In mijn ogen hangt dit erg samen. Als de internetabonnementen zullen stijgen, zullen meer mensen constant online zijn waardoor de sociale media nog groter wordt. Hierdoor zullen mijn berichten worden gelezen, en kan ik feedback krijgen.
Scenario 3 beide minimaal:
Wanneer weinig live blogging post toch minder doorzet dan aanvankelijk werd gedacht zal er meer ruimte blijven voor de online kranten om hun nieuws te brengen. De papieren krant is al helemaal uitgestorven en de trend waarbij mensen alleen een internet abonnement op hun telefoon hebben zet ook niet geheel door en mensen blijven elkaar nog op de oude manier bellen en smsen.
Toen ik vandaag om me heen keek zag ik dat iedereen een smartphone heeft en dat men allemaal een internet verbinding heeft op deze telefoons. Alleen zijn de meeste mensen nog lui en hebben ze geen zin in het live posten van nieuws. Ze posten 1 keer een stuk van wat ze zien en daarna verder met het leven, alleen de journalisten doen dit wel, maar zij worden er dan ook voor betaald om dat te doen. Dit doen ze met hun telefoon die nog gebruik maakt van de oude maar nog steeds actuele vorm van abonnementen op een mobiele telefoon: bellen, sms’en en mobiel internet ook al voorspelde ze dat het alleen nog internet zou zijn rond deze tijd. Het nieuws wordt alleen nog bekeken op tv en op internet, een papieren krant die ik vandaag op zolder vond , is er niet meer, dit omdat we de bomen moeten sparen om de aarde leefbaar te houden.
Scenario 4 live posten maximaal, internet minimaal.
Mensen zijn steeds meer journalist, mensen posten nieuws van minuut tot minuut via verschillende netwerken zoals twitter en facebook. Echter is internet op de mobile smartphone nog niet helemaal doorgedrongen en maakt men nog steeds veel gebruik van wifi zones die eigenlijk overal zijn inmiddels. Mensen houden nog steeds contact met elkaar door te bellen, maar internet bellen is nog niet optimaal mogelijk.
Toen ik vandaag keek hoe er een brand was in het Avans schoolgebouw wat net was opgeleverd kon ik precies op de Avans twitter volgen wat er allemaal gebeurde en hoe goed alle veiligheid systemen werkte zodat het pand niet veel schade had. Echter kon niet iedereen informatie posten omdat het wifi netwerk van de school uitviel en niet iedereen de beschikking had over een internetverbinding op de telefoon. Toen ik later keek in de krant op internet stond er een vaag verhaal over de brand, lang niet zo gedetailleerd als wat Avans zelf twitterde, ook al was het als bron gebruikt. Wel raar, dat je steeds vaker via twitter het nieuws van minuut tot minuut kunt volgen, ze halen hiermee de online kranten in…
Klantsegmenten:
De klantgroepen die Metro wil bereiken met invloed van deze trends veranderen hierdoor. Zo zullen ze zich alleen nog maar hoeven te focussen op mensen die een smartphone hebben. Ze hoeven zich dus niet meer te focussen op ouderen of bejaarden, omdat ouderen toch vaak achterlopen en dus niet zullen weten hoe een smartphone werkt, daarentegen zal bijna iedereen van de jongeren een smartphone op zak hebben.
Waardepropositie:
De waarde propositie zal door deze trends dus niet meer een krant zijn, maar een internetsite van Metro, omdat nu iedereen die een smartphone heeft even snel op internet kijkt wat het nieuws is en niet meer zo'n onhandige krant pakt.
Channels:
Het belangrijkste kanaal wordt hierdoor dus het internet, door middel van internet kunnen de mensen die over een smartphone bezitten makkelijk surfen naar de website en zo dus het laatste nieuws volgen.
Klantrelaties:
Met de klantrelaties zal niet zoveel veranderen, omdat de adverteerders gewoon kunnen blijven adverteren alleen dan nu op internet in plaats van in de krant. Wel zal de relatie met bijvoorbeeld ouderen die de krant graag lazen verwateren, omdat zij niet zo snel op internet zullen zitten.
Inkomstenstromen:
Ook aan de inkomstenstromen zal niet zoveel veranderen. Ze zullen nog steeds hun inkomsten genereren vanuit de adverteerders. Zij blijven toch gewoon adverteren alleen dan niet in de krant, maar op het internet. Verder bestaat er natuurlijk wel de mogelijkheid dat wanneer Metro bijvoorbeeld een bepaalde app maakt, ze daar ook nog inkomsten uit halen.
Belangrijkste hulpbronnen:
De belangrijkste hulpbronnen blijven in principe de journalistieke activiteiten en het vermogen van de werknemers om een goed artikel te maken. Dit komt omdat er in principe vrij weinig verandert, behalve dan dat er geen krant meer geproduceerd hoeft te worden.
Kernactiviteiten:
De kernactiviteit van Metro was het leveren van nieuws via kranten. Dit is nu ietwat verandert, ze leveren nu het nieuws niet via kranten, maar via internet. Omdat iedereen het makkelijker vindt om via hun telefoon even snel het nieuws te bekijken hoeft Metro nu geen kranten meer te produceren.
Belangrijkste partners:
Voor deze trends kon Metro nog dingen uitbesteden, zoals het vervoeren en drukken van kranten laten doen door andere bedrijven. Doordat ze zich nu alleen nog op het internet bevinden kunnen ze niks meer uitbesteden en raken ze dus hun partners kwijt.
Kostenstructuur:
De kostenstructuur verandert natuurlijk, er zijn geen kosten meer voor het drukken en vervoeren van kranten. Er zijn nu hooguit kosten voor het onderhouden van de website en mogelijke apps. Verder blijven er natuurlijk gewoon personeelskosten.
Beste studenten.
BeantwoordenVerwijderenPrima dagboeken, vertaling naar bouwstenen in business model ook goed. Nog wel 1 belangrijke vraag: Wat betekenen deze trends voor jullie personeel, verandert hun taak ook nu iedereen een beetje journalist wordt?
Hallo,
BeantwoordenVerwijderenBij deze de feedback op de groepsopdracht van week 3. De dagboekverhalen zijn leuk.
Bij het business model vragen wij ons af wat jullie bij de waardepropositie precies bedoelden. Jullie schrijven dat internet de krant gaat vervangen maar wat moeten de mensen zonder smartphone dan? En er zullen vast ook mensen zijn die liever een krant lezen.
Verder vinden wij dat jullie de opdracht goed gemaakt hebben!
Groetjes Viva