Bedrijfseconomie week 2: Kosten- en Inkomensverdeling METRO
Personeelskosten: De personeelskosten schatten we op 15% omdat het een kapitaalintensief bedrijf is. Voor het produceren van de papieren krant worden veel machines gebruikt. Hier hoeven maar weinig mensen aanwezig te zijn om de machines in de gaten te houden. Voor het bijhouden van de digitale versie van de METRO op het internet, zijn wel mensen nodig zodat al het nieuws up to date is. Ook hebben we nog gekeken naar de mensen die het land door reizen op zoek naar ‘nieuws’.
Huisvestigingskosten: Aangezien METRO een erg groot bedrijf is zullen de kosten voor de huisvestiging ook redelijk meetellen. Hiervoor hebben we 10% genomen. Hier kijken we dan naar de kosten voor de onderhoud van het gebouw en voor het voorzien van het pand. Hier denken we dan aan de computers, internetverbinding, databanken etc.
Diensten van derden: De kosten van diensten van derden schatten we op 15%. Hiervoor rekenen we alle kosten die we uitbesteden aan andere bedrijven. Zo kijken we naar het transport van de kranten en naar het schoonmaakbedrijf die er voor zorgt dat het pand schoon blijft.
Productiekosten: Dit is de grootste kostenpost (50%) en kunnen we onderverdelen in 2 groepen. De grootste groep is 30% en dit zijn de kosten voor de grondstoffen. Aangezien het grootste deel van de METRO nog via de papierenversie wordt gelezen, zijn hier veel grondstoffen voor nodig. De ander 20% rekenen we voor de machinekosten voor het produceren van de krant.
Overige kosten: Als laatste hebben we de overige kosten. Hier rekenen we 10% voor. Hierbij horen de kosten voor bijvoorbeeld promotie en reclame. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de METRO-bakken die door heel Nederland staan verspreidt, maar ook de reclamespotjes en dergelijke.
Als inkomstenbron heeft METRO de bedrijven en particulieren die advertenties zetten in de krant en op de internetsite. Als grootste inkomstengroep (80%) hebben we het adverteren in de krant. In Nederland alleen al wordt de METRO dagelijks door 1,9 miljoen mensen gelezen. Omdat het een gratis krant is is het erg aantrekkelijk om er in te adverteren omdat de mensen eigenlijk alles pakken wat gratis is. Als tweede inkomstengroep (20%) hebben we nog de internetsite van METRO. Bedrijven adverteren ook hier, maar stukken minder dan in de krant, waardoor we op een percentage van ongeveer 20 procent uitkomen.
Relatie tussen inkomsten en kosten van de METRO
Als we kijken naar de METRO kunnen we concluderen dat er eerst een opbrengst wordt behaald, en daarna pas kosten worden gemaakt. Omdat het een gratis krant is, zal het bedrijf eerst geld binnen moeten krijgen voordat ze kunnen produceren. Hierdoor zal een bedrijf dat wil adverteren eerst betalen, voordat de advertentie in de krant zal worden geplaatst. Zo kunnen we de spreuk van Titus Maccius Plautus dus eigenlijk vervormen naar ‘’ De baat gaat voor de kost uit ‘’.
Geplaatst door The Idea Company
test voor plaatsen van reactie op BE opdracht.
BeantwoordenVerwijderenMarie-José Kanters
Beste studenten,
BeantwoordenVerwijderenNa het testje, dat werkte, dan de echte reactie.
Jullie hebben een goede BE opdracht gemaakt. Ik neem aan dat er geen jaarrekening te vinden was van Metro. De onderbouwing van de kosten en opbrengsten is realistisch. Misschien vergeet je bij personeelskosten een belangrijke groep die bij kranten en andere nieuwsbedrijven belangrijk is.
De vergelijking tussen tijdstippen van inkomsten en uitgaven klopt niet helemaal. Vaak zullen advertentiekosten vooruit betaald worden, maar is dat altijd zo ? En..... zijn er nog kostenposten die je toch al (ver) voor dat je opbrengsten binnen komen, hebt ?
Het punt geef ik door aan jullie tutor.
Groet,
Marie-José Kanters