Metro

Metro
Geplaatst door "Daniel SIdabutar"

maandag 9 mei 2011

Marketing trends week 2 gezamelijk

Trend 1
 
Met de microblogdienst Twitter (een combinatie van sms, weblog en chat) en de online encyclopedie Wikipedia(die door bezoekers zelf wordt samengesteld, het zgn. crowdsouring) distribueren zij zelf ook nieuws en informatie. Uitgeverijen worden zo gedeeltelijk buiten spel gezet.
Artikel
22.44 uur: De Japanse kerncentrale Fukushima I kampt met een nieuw problemen. De koeling van een andere reactor in het complex is uitgevallen.
21.45 uur: De hoeveelheid radioactieve straling die buiten de Japanse kerncentrale Fukushima wordt gemeten, is de afgelopen uren afgenomen.
16.15 uur: De tsunami blijkt zeker één sterfgeval te hebben veroorzaakt in Indonesië. Een 35-jarige man overleed in een kustdorp van een eilandje in de provincie Papua, dat werd overspoeld door een twee meter hoge vloedgolf.
14.44 uur: Van ongeveer 9500 inwoners van de Japanse plaats Minamisanriku ontbreekt vooralsnog elk spoor. Het gaat om bijna de helft van de inwoners van het aan de Grote Oceaan gelegen stadje, zo meldden Japanse media.
14.32 uur: Een leger van tienduizenden reddingswerkers heeft zaterdag in Japan geprobeerd om mensen te helpen in het gebied dat het zwaarst is getroffen door de aardbeving en de tsunami van een dag eerder. Het Japanse persbureau Kyodo meldde op gezag van premier Naoto Kan dat er inmiddels drieduizend mensen zijn gered. Ongeveer vijftig landen hebben Japan inmiddels hulp toegezegd.

Trend 2
Dagbladen hebben steeds meer moeite om aansluiting te vinden bij de wensen van het publiek. Met name de jeugdige mediaconsument is digitaal ingesteld en maakt gretig gebruik van internet, mobiele diensten en televisie.
Artikel
AMSTERDAM (ANP) - Vijf betaalde kranten hebben in het vierde kwartaal van vorig jaar tegen de dalende trend in een hogere oplage gerealiseerd dan in diezelfde periode een jaar eerder. Uitschieters waren het Nederlands Dagblad en de Volkskrant met een groei van respectievelijk 5,5 procent en 4,6 procent.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde oplagecijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing
In totaal verspreidden de Nederlandse uitgevers 3.436.577 betaalde papieren kranten, een daling van 1,8 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2009. Bij de gratis dagbladen was de Pers de grote uitschieter met een groei van 56,6 procent.
Trend 3
Jongeren zoeken zelf nieuws en informatie waar en wanneer het hen uitkomt.
Artikel
Meer aanbieders mobiel internet
Den Haag, 1 maart. Kabelbedrijf Ziggo is één van de kandidaten voor een frequentie om snel mobiel internet aan te kunnen bieden. Nu zijn er nog maar drie partijen die met een eigen licentie snel mobiel internet aanbieden: KPN, Vodafone en T-Mobile. Zij bemachtigden in 2000 een UMTS-licentie bij een veiling die de Nederlandse staat in totaal 2,7 miljard euro opleverde. Ziggo heeft in het verleden geëxperimenteerd met Wimax, dat zorgt voor draadloos internetverkeer over grote afstanden. UPC en Tele2 zijn andere kandidaten om mee te doen aan de veiling. Woordvoerders van beide bedrijven zeiden met belangstelling te kijken naar deelname.
Trend 4
Nieuws verspreidt zich binnen luttele seconden over de hele wereld. Who needs yesterdays papers? Bij de vliegtuigcrash van Turkish Airlines begin dit jaar op Schiphol kwam de eerste verslaglegging van een twitteraar.
Artikel
Twitter was niet de eerste, zoals VARA-twitteraar Franscico van Jole claimt, maar hoogstens de twééde bron die de wereld meldde dat er een vliegtuig was gecrasht bij Schiphol. De eerste openbare bron was een meneer die vanaf de A9 belde met BNR Nieuwsradio. Daar zat Lara Rense, twitteraar-freak, net te presenteren. Rense postte, nadat ze keurig haar plicht voor haar werkgever had gedaan, op account La Radio een berichtje. ‘Luisteraars melden ons dat er een vliegtuig is neergestort.’
Meningen zijn duidelijk verdeeld ;) Toch blijft het briljant snel met Twitter.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten