Metro

Metro
Geplaatst door "Daniel SIdabutar"

donderdag 19 mei 2011

Gezamenlijke opdracht Intellectueel eigendomsrecht

Gezamenlijke opdracht week 4 intellectueel eigendomsrecht
Deze week hebben we 5 verschillende sites bezocht, en hier naar de algemene voorwaarden en het privacy beleid gekeken. We hebben op verschillende gebieden naar overeenkomsten en verschillen gezocht. De gebieden waar we op hebben gezocht zijn: Vrijheid van meningsuiting, auteursrecht, portretrecht en privacy.


We hebben de volgende sites  met elkaar vergeleken:
-          Wehkamp.nl
      -          Werkspot.nl
-          Facebook
-          Hyves
-          Twitter

1. Overeenkomsten en verschillen
·         Vrijheid van meningsuiting
Wehkamp: Wehkamp, wat geen social media is, heeft op een andere manier last van vrijheid van meningsuiting, namelijk in de recensies van haar producten. Hierin is schelden e.d. ook niet toegestaan. Wanneer dit wel voor komt, wordt het meteen verwijderd.
Werkspot: Werkspot draagt voor de inhoud van advertenties, opdrachten, referenties en biedingen geen enkele verantwoordelijkheid,. Ook niet voor enige andere communicatie tussen gebruikers.
Facebook: Hier vragen ze de hulp van andere gebruikers. Zien zij iets wat ze te ver vinden gaan, dan moet dit worden doorgegeven aan Facebook, ook als het om spam gaat. Daarna zal Facebook dit gaan bekijken en eventueel maatregelen nemen.
Hyves:  Ook Hyves vraagt hiervoor hulp van haar gebruikers, alleen heeft zij wel duidelijk staan wat wel en niet mag. Zo willen ze geen racistische opmerkingen hebben, of stukken tekst die zijn gebaseerd op onwaarheden. Hyves heeft zelfs een tool op hun site waarmee je makkelijk dingen aan kunt geven aan de beheerders.
Twitter:  Op Twitter is duidelijk te lezen wat wel en niet mag, ook kunnen zij bij herhaaldelijk negeren een account verwijderen.

·         Auteursrechten
Wehkamp: Wehkamp heeft niets te maken met auteursrechten, zij verkopen alleen producten.
Werkspot: Hier wordt gekeken of iets juist is. Worden auteursrechten overtreden, worden er acties ondernomen.
Facebook: Deze mag je niet schenden, maar er staan ook geen consequenties.
Twitter: Deze mag je niet schenden.
Hyves:  Deze mag je niet schenden.

·         Portretrecht
Wehkamp: Heeft hier mee te maken, door de afbeeldingen van de producten die ze verkopen en de reclame die ze maken. Echter hebben ze hier toestemming voor van de ketens die op de site van Wehkamp verkopen.
Werkspot: Heeft hier niet mee te maken
Facebook/Hyves/Twitter: De foto’s die je plaatst zijn van jezelf, je vindt het dus goed dat deze op je site/account staan. Als deze social media sites vinden dat de regels van portretrecht worden overtreden, omdat het bijvoorbeeld mensen schaad, loop je de kans dat ze worden verwijderd.

      ·         Privacy

Wehkamp: Zij hebben weinig te maken met privacy. Ze gaan zorgvuldig om met de gegevens van haar klanten en dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden.
Werkspot: Hier is weinig te doen om privacy. Het gaat om een site waar mensen zich aanbieden om werk te verrichten. Je kiest zelf om een order te plaatsen, waardoor je naam dus bekend wordt.
Hyves/Twitter/Facebook: Bij deze 3 kun je zelf kiezen hoeveel privacy je wilt, echter zijn er ook een aantal standaard beschermingen en kunnen de sites niets met jou gegevens doen. Als je bijvoorbeeld een account aan maakt, kun je zelf kiezen of je je email of telefoonnummer zichtbaar maakt voor iedereen.

2. Zijn de gevonden verschillen en overeenkomsten verklaarbaar gezien de aard van de website / het sociaal medium?
Ja deze zijn zeer duidelijk en verklaarbaar. Bij de social media ( Twitter, Facebook en Hyves) zie je dat het vooral gaat om hoe je je profiel gebruikt en hoe je hier mee om gaat. Het gaat om wat je wel en niet mag plaatsen op de sites. Bij Werkspot en Wehkamp gaat het vooral om de aankopen van producten en diensten en hoe je hier mee om moet gaan.


3. In welke Nederlandse wetten (en artikelen) is vrijheid van meningsuiting, het auteursrecht, portretrecht en bescherming van privacy geregeld?
Vrijheid van meningsuiting:                                      Artikel 7 Nederlandse Grondwet
Auteursrecht:                                                              Auteurswet
Portretrecht:                                                                Ateurswet artikel 35
Privacy:                                                                         Wet bescherming persoonsgegevens

C. Maak nu een vertaalslag van wat je onder a en b hebt gevonden naar jullie ‘eigen’ bedrijf. Hoe heeft jullie bedrijf voornoemde zaken geregeld en wat kan er verbeterd worden?
Metro heeft veel te maken met portretrecht en auteursrecht, want in de krant worden nu eenmaal foto’s geplaatst bij artikelen die door andere redacties zijn verkregen. Waar de krant de informatie vandaan heeft wordt duidelijk vermeld onder ieder artikel. Hiermee moet Metro dus extra oppassen en nachecken hoe de informatie is verkregen door derden. De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde. Als deze is overleden, hebben de nabestaanden tien jaar lang het recht om toestemming te geven of te weigeren. Meestal zal de maker expliciet vragen om toestemming. De toestemming kan ook impliciet worden gegeven. Als iemand wordt geïnterviewd voor een krant, en de fotograaf van de Metro maakt een foto, dan had die persoon moeten weten dat die foto in de krant zou komen. De Metro hoeft dan niet meer expliciet om toestemming te vragen. De vrijheid van mening is ook belangrijk, want er worden mensen geïnterviewd etc. Dit is wel wat soepeler dan anders, omdat er persvrijheid bestaat. Maar waar metro mee uit moet kijken is Het Nederlandse strafrecht dat zich richt op taalgebruik en aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad), maar minder of niet tegen obsceniteit of schendingen van goede smaak. Verder moeten zij via hun internetsite (metro.nl) ook allerlei algemene voorwaarden voorleggen.


Groep 24 METRO

1 opmerking:

  1. Reflectie van Groep 9:

    Er is goed nagedacht over deze opdracht. Jullie hebben duidelijk alles nagetrokken en bekeken wat de policies van de verschillende bedrijven zijn.

    Wel vaag dat de hele opdracht hier uitgetypt staat, kon ook via een online documentje. Jullie hebben een erg goed beeld van de gevolgen voor de Metro. Misschien wat bronnen erbij ter ondersteuning zou goed zijn.

    Verder een sterk artikel.
    Groeten,
    Groep 9

    BeantwoordenVerwijderen